
Hieronder het artikel zoals dat is verschenen in 'de Troubadour', het halfjaarlijkse boeken-magazine van uitgever Servire te Utrecht. Het is van de hand van de schrijver. Het boek is sinds 1 maart verkrijgbaar in de boekhandel.
In mijn pogingen het Thomas-evangelie te begrijpen heb ik telkens meditatie en lezing laten
samengaan. Vele uren heb ik op mijn kussentje gezeten en uitspraken van Jezus als een koan
meegenomen in de stilte. Deze verplaatsing van de logia van hoofd naar buik was zo wezenlijk
voor het uiteindelijke begrip, dat ik vind dat ook in een boek over dit evangelie deze meditatie
ve praktijk een expliciete plaats verdient. Het Thomas-evangelie wil op geen enkele wijze een
theoretische beschrijving van het Koninkrijk zijn, geen boek dat louter bespiegelingen biedt
over een staat van verlichting of mystieke vereniging. Het is allereerst een praktijkboek.
Daarom heb ik ervoor gekozen om bij elk logion deze praktijk een herkenbare plaats te geven.
Na elke uitspraak van Jezus volgt eerst een 'reflectie', een woord met een dubbele betekenis.
Het is een overdenking, maar ook en wellicht meer nog een weerspiegeling van Jezus' woor
den in onze eigen ervaringswereld en soms ook in teksten uit andere tradities, met name het
Zen-boeddhisme. Naast deze reflectie heb ik telkens geprobeerd de betekenis van het logion,
zoals ik die ervaar, te vertalen naar ons eigen denken en doen van alledag. Onder het kopje
'oefening' tracht ik die vertaling gestalte te geven. Misschien klinkt dit woord wat zwaar. Deze
keuze vindt haar oorsprong in de mij zo vertrouwde Zen-traditie waarbij het woord 'oefening'
enerzijds voor de zit-meditatie staat, maar anderzijds ook voor de implementatie van de
aandacht, die je traint bij het zitten, in de rest van je leven. Bij de eerste logia zijn de oefening
en nog vrij concreet, later worden ze abstracter en vervloeien reflectie en oefening meer met
elkaar. Het is overigens geenszins mijn bedoeling de lezer te bevoogden of te sturen, de
oefeningen zijn louter suggesties om elementen van het evangelie in praktijk te brengen.
|
Proloog (Logion 0) Dit zijn de verborgen woorden die Jezus, de levende, sprak en die Didymus Judas Thomas heeft opgeschreven.
ReflectieWat is de zin van het verbergen van woorden? In ons communicatie- en informatie-tijdperk zijn we gewend toegang te hebben tot alle informatie. Zwijgen en stilte dreigen compleet verloren te gaan in de vloedgolf van gesproken en geschreven woorden waarmee we dagelijks worden overspoeld. Toch kan het zinvol zijn iets niet bespreekbaar te maken, niet onder woorden te brengen. Woorden kunnen leiden tot misverstand, je kunt de werkelijkheid niet in taal vangen. Sommige dingen kunnen nu eenmaal niet onder woorden gebracht worden. We beseffen dat soms ook wel en bij ingrijpende gebeurtenissen in het bestaan zijn we vaak sprakeloos en erkennen we dat woorden te kort schieten om bijvoorbeeld het verlies van een geliefde te beschrijven.We staan er echter meestal niet bij stil dat we bij elke beschrijving de werkelijkheid geweld aandoen. De wereld is bijzonder veelzijdig en voortdurend aan verandering onderhevig. Elke poging om een gebeurtenis te omschrijven zal tekort doen aan bepaalde facetten en haar zo inperken tot een karikatuur van de werkelijkheid. Bij de beschrijving van een concreet ding als een huis blijft de schade beperkt, maar als je je gevoelens voor een geliefde wil verwoorden zul je snel de beperkingen van de taal ervaren. Als Jezus, of een andere spirituele mens, dan ook over diepere lagen van het bestaan spreekt, is hij alert op de mogelijke misverstanden en zal zich hoogstens, en dan nog voorzichtig, uiten tegen mensen om hem heen die hem misschien kunnen begrijpen. Nu liggen hier woorden van Jezus v¢¢r ons, na een lange geschiedenis van een verborgen bestaan, en we willen ze begrij pen. Laten we dan heel zorgvuldig en voorzichtig, stapje voor stapje, proberen deze mystieke taal, deze po‰zie te doorgronden. Als koans, ondoorgrondelijke raadsels uit de zen-traditie, zullen we ze met ons hart moeten verteren omdat meestal ons gewone logische verstand geen uitweg biedt.
OefeningZwijgen
Zwijgen heeft twee facetten. In de eerste plaats moet je zwijgen als je iets, een persoon, een
gebeurtenis, waarneemt. In je hoofd vormen zich meteen meningen en oordelen, je plaatst in
categorieën en plakt etiketten op. Laat dit eens bewust los en kijk alleen maar. Logion 1 En hij zei: Wie de betekenis van deze woorden vindt, zal de dood niet smaken. ReflectieWe zullen bij het begrijpen van een spirituele tekst, dus ook bij dit Thomas-Evangelie, altijd voorbij de woorden moeten gaan om te raken aan datgene wat de schrijver of spreker bedoelt. Taal is nu eenmaal niet het meest geschikte instrument maar wel het sterkst ontwikkelde communicatiemiddel van de moderne mens. Laten we proberen de woorden te gebruiken als opstapje naar een niveau van communicatie dat deze woorden overstijgt.Onze taal bestaat uit begrippen en symbolen die ons zijn aangeleerd en maakt deel uit van onze cultuur en denkwereld. Ze is een onderdeel van ons tijdelijke, vergankelijke bestaan. Als we een blik voorbij dit betrekkelijke, aardse, willen werpen, moeten we dus het niveau van die taal achter ons laten. De eerste voorwaarde is dan vanzelfsprekend dat we die stap willen zetten, dat we diep in ons hart het heimwee herkennen naar die andere dimensie, dat diepere doel van ons bestaan, hoe onbekend ook. De betekenis die achter, of onder of diep in, de woorden van Jezus verborgen is, zal je uitein delijk voorbij de grens van het tijdelijke bewustzijn leiden. Ze zal je in contact brengen met dat grotere bewustzijn dat niet onderhevig is aan de eeuwige verandering en de onvermijdelijke vergankelijkheid die ons aardse leven en alles daarin kenmerkt. De woorden van dit evangelie leiden ons, als we de betekenis doorgrond hebben, voorbij de grens van het domein waar de dood regeert. Dit wil niet zeggen dat je lichaam of dat denkende 'ik' niet meer zal sterven. Je blijft wie je bent, met je lijf en alle beperkingen die je hebt. Alleen, er ontvouwt zich een grotere werkelijk heid, een dimensie van bestaan waarvan je in je diepste wezen deel uitmaakt en die je doet beseffen dat de dood een gewoon onvermijdelijk verschijnsel van de relatieve wereld is. Jouw diepste bestaan reikt daar echter ver voorbij.
OefeningLuisteren naar jezelfAls je het heimwee in je hart niet voelt, zul je altijd terugvallen op de oude bekende patronen en de wereld alleen met je verstand en rationele logica tegemoet treden. Om dat heimwee te voelen zul je tijd moeten nemen om naar jezelf te luisteren. In onze hectische wereld gaat dat niet vanzelf, je moet het, zeker in het begin, goed organiseren. Dat betekent dat je tijd zult moeten reserveren, elke dag, om aandachtig bij jezelf te zijn, door Zen-meditatie, Yoga, Tai-Chi of een andere vorm van meditatief bezig zijn die ruimte schept voor wat diep in je leeft. Het is een noodzakelijke stap om de motivatie voor de spirituele weg wortel te doen schieten en vormt tevens de aanleg van het tuintje waarin de bloemen van dit evangelie gezaaid kunnen worden. En als het tuintje er is, zul je er trouw elke dag aandachtig een half uur in moeten wieden en schoffelen om het goed te onderhouden en het zaad kans te geven tot ontwikkeling te komen en bloemen van inzicht voort te brengen. |