![]() |
Ch'an en DhyanaEen logisch begin van een speurtocht naar wat Zen zou kunnen zijn, is de vraag naar de herkomst van het woord 'Zen'. De term is tot ons gekomen uit Japan, maar de bakermat ligt in het oude India. Het is het begrip 'Dhyana' dat via een verbastering tot 'Ch'an' in het China van het midden van het eerste millennium uiteindelijk tot 'Zen' is geworden toen de oversteek naar Japan in de 12e eeuw werd gemaakt. We komen dus voor de oorsprong in het Sanskriet terecht, bij een begrip uit de raja-yoga dat meestal vertaald wordt met 'meditatie'. Nu leidt deze herleiding van het woord 'zen' eigenlijk niet tot een echt antwoord, want wat is 'meditatie'?
Ofschoon 'meditatie' in de Zen met het hele leven te maken heeft, verwijst het ook naar een belangrijk element van Zen, namelijk de
dagelijkse zitmeditatie. We noemen deze meditatieoefening 'zazen' en ze vervult een centrale rol in de Zen-beoefening. Deze
centrale plaats is min of meer uit nood geboren. Het draait namelijk uiteindelijk niet om die zitmeditatie, het draait om je hele
leven. Maar omdat Zen vooral te maken heeft met hoe je in het leven staat en veel minder om wat je in dat leven doet, grijp je al
gauw naar een tastbare discipline, iets wat je gewoon kunt doen, als kapstok om Zen aan op te hangen. Hiermee wil ik niet beweren
dat de zitmeditatie niet zinvol zou zijn, integendeel, ze is een onmisbare oefenschool voor het leven. De zazen is echter niet het
ultieme doel, niet het wezen van Zen.
Als we toch willen doordringen in de betekenis van Zen zullen we heel omzichtig te werk moeten gaan. De oude Zenmeesters waren zich daar uiteraard volledig van bewust en nooit lieten ze zich verleiden tot het geven van definities van Zen. Ze deden er ofwel het zwijgen toe en zochten hun toevlucht tot een actie, een enkel gebaar of een klap, ofwel ze spraken in raadsels. Deze onbegrijpelijke uitspraken zijn een eigen leven gaan leiden, werden in de loop van de jaren bijeengebracht in boekwerken en vervolgens door latere generaties leraren als studiemateriaal aan Zen-studenten gepresenteerd. Zo'n raadselachtige uitspraak wordt een 'koan' genoemd en velen hebben in de loop van de eeuwen hun hoofd gebroken over de diepere achtergronden van deze mysterieuze verhalen.
Het doel van de koan-studie is de leerling tot een punt te brengen waarop hij of zij de verstandelijke benadering van het verhaal
opgeeft. Het gevaar is echter reëel aanwezig dat het leidt tot een meta-intellectueel spelletje waardoor de diepere zin van de koan
totaal verloren gaat. Het gaat niet om het formuleren van een quasi-non-intellectueel antwoord, de koan is bedoeld om je geest
totaal te frustreren en je zo naar de rand van de mentale afgrond te brengen: het punt waar je het denken echt opgeeft!
Daar opent zich ook de enige poort tot een uitleg van wat Zen zou kunnen betekenen. Je kunt je langzaam bewust worden van al de
conditioneringen waardoor je denkt zoals je denkt, waardoor je bent zoals je bent. De weg van Zen is het gestaag afpellen van deze
schillen van voorgeprogrammeerde oordelen, reacties en denkbeelden. Centraal staat daarbij altijd je eigen leven: je handelen,
je denken, je voelen van alledag. Alleen midden in dat mysterie, in het centrum van de cycloon, ligt jouw antwoord op de vraag:
Wat is de Zen van het leven?
|