De inhoud van de lezing wordt in principe in overleg bepaald. Vaak bestaat het verhaal uit een kort overzicht van de geschiedenis van het vroegste Christendom om het Thomas Evangelie te kunnen plaatsen in zijn tijd, waarna dieper wordt ingegaan op de betekenis van het evangelie voor ons nu. Altijd is er gelegenheid om van gedachten te wisselen.
Hieronder wat meer informatie over mezelf.
Omdat ik graag met mensen werk, koos ik voor een carrière in het onderwijs, eerst als docent Wiskunde, later ook in de
Informatica en sinds 1999 in het nieuwe vak Algemene Natuurwetenschappen. Vooral in dat laatste vak kwamen mijn kennis van en
interesse in de sterrenkunde en filosofie mij uitstekend van pas.
In het buitenschoolse domein deelde ik mijn spirituele belangstelling met de leerlingen middels abdijweekends en lessen in yoga.
Om dit laatste goed onderbouwd te doen, volgde ik een opleiding tot yoga-leraar aan de Academie voor Yoga en Zelfkennis te
Zutphen in de jaren 1982-1984. Ook buiten de school verzorgde ik enkele jaren yoga-lessen aan het toenmalige Oost-West-Centrum in
Roermond. In deze jaren verdiepte ik me tevens in de Christelijke mystieken, een interesse die vooral werd gevoed door een
sterke verbondenheid met de cisterciënzer-monniken van de Achelse Kluis.
Naast een druk sociaal leven met diverse bestuursfuncties in het openbare leven, bleef regelmatige meditatie altijd een kernpunt in mijn leven. Ik verliet echter al gauw de TM-beweging ten gunste van het Zen-boeddhisme waar ik mijn definitieve thuis vond. In Zen komen de lijnen van christelijke mystiek en oosterse filosofie op een prachtige wijze bijeen. Ik voel me vooral thuis in de non-orthodoxe Zen-scholen van Maarten Houtman en Ton Lathouwers, bij wie ik in de loop van de jaren diverse sesshins volgde. Van 1995 tot 2020 gaf ik, naast de lessen in Zen-meditatie die ik op school voor leerlingen en docenten verzorgde, ook regelmatig introducties in Zen voor andere belangstellenden en begeleidde ik een Zen-groep in Heythuysen.
In het begin van de jaren tachtig stuitte ik bij toeval op het Thomas-Evangelie waarin ik een Jezus ontmoette die in zijn uitspraken een sterke verwantschap met Zen vertoont. De tekst werd mij in de jaren die volgden zeer dierbaar en het idee om in het jaar van mijn opfrisverlof (1999-2000) op een of andere manier de inspiratie die ik erin vond met anderen te delen, was een logisch gevolg. Het resultaat werd het boek 'Zenmeester Jezus', een boek waarin naast een reflectie op de uitspraken van Jezus, ruimte is gecreëerd voor een verdieping van het eigen leven in het 'hier en nu' in de vorm van oefeningen die de leringen van Jezus een vertaling geven naar onze tijd.
In 2003 verscheen van mijn hand een tweede boek, 'De Zen van het leven'. Dit boek is ontstaan uit de praktijk van de kennismakingscursussen met Zen en vormt dus een introductie tot de wereld van Zen. Het behandelt met name de vele wijzen waarop Zen in het dagelijks leven geïntegreerd kan worden.
In 2024 verscheen ten slotte mijn derde boek, Waarom de tijd (niet) stroomt, een studie naar het verschijnset 'tijd' vanuit verschillende perspectieven. Een gang langs natuurwetenschap, neuropsychologie en filosofie leidt uiteindelijk naar een spiritueel perspectief op dit intrigerende verschijnsel.
Sinds het verschijnen van mijn boeken verzorg ik overal in het land lezingen en workshops over het Thomasevangelie, Zenboeddhisme, het verschijnsel 'tijd' en aanverwante onderwerpen.